Welcome to Ibu Kitchen Official Website....Click IBU KITCHEN LIVE You Tube Official Cooking Channel. Click LIKE, Subcribe & Share our youtube channel. Thank you and do pls come again for more cooking, good luck.

Friday 15 March 2019

EPOK EPOK KENTANG

CARA MASAK INTI EPOK-EPOK


BAHAN TUMISAN:
Bawang Besar
Bawang Putih
Rempah Kari
Udang Geragau
Kiub Ikan Bilis
ajinamoto/garam/sedikit gula 
daun sup (masukkan setelah inti masak)

CARA MASAK INTI KENTANG:
Panas kan kuali, masuk sedikit minyak dan tumis bahan di atas, kemudian masukkan kentang yang telah di potong dadu kedalam kuali, kecikkan api dan tutup kuali (kacau sesekali) kemudian masukkan kiub ikan bilis dan serbuk perasa dan sedikit gula, harus kerap kacau inti jangan sampai melekat di kuali, sebelum matikan api, masukkan sedikit daun sup kacau rata dan matikan api.

INTI YANG SUDAH SIAP
 Beginilah rupanya inti yang sudah di masak jangan terlalu kering harus basah2 sikit


BAHAN MEMBUAT DOH/KULIT EPOK-EPOK

BAHAN2NYA:
sedikit Butter cup (di cairkan dan biarkan sejuk)
sedikit minyak (kalau tak nak gunakan minyak pun boleh)
Tepong 3 1/2 cawan (sukatan untuk 5-6 org makan)
air suam (dan sedikit garam, kacau hingga larut)

Bancuhan Doh sebelum dan sesudah di uli

Ceduk 3 1/2 tepung masuk ke dalam besin/bekas untuk menguli, tuangkan butter cair (gunakan sudu kalau butter cair panas) dan air suam (bercampur garam tu) kacau hingga rata, bila da sebati, baru gunakan tangan untuk ratakan semua tepong dan butter (uli hingga tepong sebati), biarkan sekejap (rehatkan tepong sekejap), kemudian ambil tepong dan buat bulatan sebesar bola pingpong, sehingga tepong habis.


Giling bebola tepong berbentuk bulat dan di isikan INTI kentang


Beginilah Epok-epok yang sudah di KLIM tepinya


GORENG EPOK-EPOK 


CARA MENGORENG:
Panaskan kuali, masukkan minyak untuk mengoreng, masukkan epok epok mentah kedalam kuali dan goreng dgn apu yang sederhana (api tak boleh besar takut epok2 terbakar dan hangus)

bila sudah masak tarik ketepi TOSkan epok epok tu dan baru di angkat letak kedalam tapis/pinggan, selamat mencuba insyaAllah boleh, kalau dah berjaya buat jangan lupa kasi tau di sini ok atau di you tube IbuKitchen


SELAMAT MENCUBA 😋

No comments:

Post a Comment

LEMAK PUCUK MANIS - KELEDEK & KACANG HIJAU

BAHAN BAHAN NYA     1. IKAT DAUN PUCUK MANIS (AMBIL HANYA DAUN NYA CUCI DAN BERSIHKAN) 2. 2 BIJIK KELEDEK (KIKIS KULIT DAN POTONG I...