Welcome to Ibu Kitchen Official Website....Click IBU KITCHEN LIVE You Tube Official Cooking Channel. Click LIKE, Subcribe & Share our youtube channel. Thank you and do pls come again for more cooking, good luck.

Tuesday 4 September 2018

MEE BIHOON BASAH (Versi Pedas)


Bahan2nya:


1. 1 1/2 bijik bawang besar (di hiris2)
2. 3 bijik bawang Putih (di hiris2)
3. 3 Sudu Cili kering dan sedikit belacan (di mesin halus)
4. Daging Cincang (agak2)
5. Udang basah dan Sotong (yang telah di bersihkan dan di potong)
6. Sayuran (sawi, kobis putih dan taugeh di bersihkan)
7. Tepong jagong (2sudu)




  Cara memasak:
Panaskan kuali, letak sedikit minyak dan tumis cili, kemudian masukkan bawang putih dan bawang besar kacau hingga cili berkilat, kemudian masukkan udang basah dan sotong kacau lagi dan tutup kuali selama2 minit, masukkan daging cincang di kacau dan tutup lagi kuali tu untuk membolehkan bahan yang di masukkan masak 2 minit, buka semula dan masukkan serbuk tepong jagong dan kacau rata2, setelah semua sebati masukkan BiHoon kedalam kuah yang mendidih tu di kacau rata2 sehingga semua sebati dan masa ni kalau nak sedapkan lagi BiHoon ni boleh lah masukkan 2 bijik telok ayam dan masukkan serbuk perasa Garam & Ajinamoto kacau rata2, masukkan Daun Bawang di susuli sayuran yang telah di bersihkan tadi kemudian kacau lagi selama 2 minit dan kemudian boleh lah angkat dan di hidangkan panas2.

ps: Hidangan untuk makan sarapan pagi bersama air kopi atau air teh panas, selamat mencuba..



Video resepi ni sila KLIK DISINI

No comments:

Post a Comment

LEMAK PUCUK MANIS - KELEDEK & KACANG HIJAU

BAHAN BAHAN NYA     1. IKAT DAUN PUCUK MANIS (AMBIL HANYA DAUN NYA CUCI DAN BERSIHKAN) 2. 2 BIJIK KELEDEK (KIKIS KULIT DAN POTONG I...